Konkursen for Aarhusegnens Andel betød, at to nye aktører på Aarhus Havn delte grovvareselskabets havneaktiviteter i mellem sig. Himmerlands Grovvarer fik foderstoffabrikken på Kornpieren og Danish Agro fik lager- og terminalaktiviteterne på Østhavnen. Umiddelbart er konkursen af et lokalt firma trist og uheldigt for både Aarhus og havnen, men i dette tilfælde har det været en ren succes. Danish Agro er en del af DLA Group, som overtog konkursboets foderstoffabrik i Galten lige ud mod Herningmotorvejen. Vigtigst er dog, at DLA Group, der i 2008-2009 omsatte for 18,2 mia. kr., flyttede deres hovedkvarter fra Fredericia til Galten, og medlemsselskabet Danish Agro flytter nu også mere gods til havnen. Derfor får de behov for at udvide deres lagerkapacitet på havnen i den kommende tid. Danish Agro forventer at importere yderligere 4-500.000 tons bulk, end hvad Aarhusegnens Andel gjorde.

Grovvareselskabernes lagre rundt omkring i Danmark er nu ikke imponerende arkitektur, idet de som standard blot fremstår som en overdimensioneret staldbygning. Hvornår selskaberne begynder at benytte et decideret arkitektfirma til tegningen af deres lagre må stå hen i det uvisse. C. F. Møller har allerede tegnet en række lagre til andre selskaber på Aarhus Havn.

En femsporet tankstation blev i december indviet på Østhavnen, som del af en plan for et nyt serviceområde for chauffører på havnen ved navn Truck Stop Aarhus.

Artikler:
Magasinet Aarhus Havn

Giv kommentar