Transportministeriet har i dag udsendt nyheden, at de to havne i Århus og Göteborg samlet tildeles EU-midler for 185 mio kr. til infrastrukturprojekter, og Århus’ andel skal som bekendt finansiere Marselistunnnelen. Nu var håbet jo så, at Århus alene skulle have modtaget en andel på 272 mio. kr., og det er endog reduceret fra 400 mio. kr., som Århus i første runde fik et afslag på. Vores kære Transportminister udtaler jo så:

“- Det glæder mig, at EU har støttet op om de mange gode infrastrukturprojekter med over en halv mia. kr. samlet set, hvor der er dansk deltagelse fra enten virksomheder, styrelser eller kommune.”

Her refererer han til den samlede pakke af midler fra EU, som Danmark modtager. Han lægger vægt på, at det samlede antal af projekter, som støttes er højt (5 projekter), men nævner intet om hvor god en finansiering de enkelte projekter modtager. Det ville jo så også være farligt for ham taget i betragtning, det arbejde Århus Kommune i samarbejde med Transportministeriet har lagt i at ansøge om støtte til Marselistunnelen, da er en samlet finansiering på – siger rygterne ifølge Århus Stiftstidende – 100-125 mio kr. eklatant miserabelt.

Vi har altså en glad og tilfreds transportminister, som endnu engang viser, hvor aktivt regeringen støtter udviklingen i Århus. Ja, vi har fået i alt 200 mio. kr. ekstra til letbanens 1. etape (I alt 700 mio. kr.), men det skal jo stadig ses i forhold til Ring 3 letbanen i København som finansieres med 1,5 mia. kr. (Dvs. 1,5 mia. kr. kollektiv trafik ud over det to-cifrede milliardbeløb staten har investeret i metroen).

Borgmester Nicolai Wammen er selvfølgelig en smule skuffet over beløbets størrelse, og han har endog en løsning på problemerne:

“Mit håb er nu, at vi kan få EU-Parlamentet til at afsætte flere penge og øge tilskuddet til projektet. Det er det, vi vil arbejde for.”

Hvordan vil du så arbejde for det, Nicolai? Vil du ringe til Dan Jørgensen?

Konklusion er, at der i det videre forløb venter nogle meget store forhindringer for en realisering af Marselistunnelen. Hvordan Århus Kommune helt konkret vil finde de mange millioner, som stadig mangler, er ukendt.

Det her er mildest talt skuffende (Jep, jeg formåede ikke at bibeholde en rationel distance under tilblivelsen af dette indlæg. Beklager).

Artikler:

– Mere end halv milliard gives i EU-støtte til stort antal infrastrukturprojekter med dansk deltagelse af Transportministeriet
EU har fundet penge til Marselis-tunnelen af Århus Stiftstidende
EU-penge til tunnelprojekt i Århus af JP Århus

1 kommentar

Asbjørn Skødt på 4. december 2010  · 

Jeg formåede at tordne mod kommunen, staten og EU i samme indlæg. Godt klaret, Asbjørn. Til mit forsvar så skrev jeg indlægget ud på natten.

Giv kommentar