Ifølge direktøren for Region Midtjyllands EU-kontor kan Nicolai Wammen og Århus ikke forvente at få forhøjet støtten på ca. 100-125 mio. kr. til Marselistunnelen. Han udtaler:

“Mig bekendt er det ikke tidligere sket i den type sager, at der er ændret på kommissionens indstilling. Derfor tror jeg ikke på, at der kommer flere penge.”

og

“Hvis man åbner kompromisset og giver Århus et større beløb, er alt igen til diskussion. Italienerne, polakkerne og franskmændene vil sige, at så skal de også have mere.”

Plan B til finansiering af tunnelen kan være brugerbetaling, men det vil ikke være en gunstig situation for Århus Havn og dens videre udvikling.

Artikel:

Ikke mere EU-støtte til Marselistunnel af JP Århus

2 kommentarer

Anonym på 3. december 2010  · 

Kan det tænkes projektet ikke bliver til noget, nu hvor EU har afsat penge? Tænker bare, når nu der er blevet givet omkring 100 mio, siger man vel heller ikke "nej tak"…

Man er derudover også gået i gang med første etape af marselistunnellen, så mon ikke Laura og Nicolai kan finde pengene et sted? Håber:)

Jakob Hvam

Asbjørn Skødt på 3. december 2010  · 

Projektet bliver med al sandsynlighed realiseret, men tidsrammen kollapser formentlig fuldstændig som følge af dette. Hvor skal pengene findes? Kommunen har ingen, staten vil ikke give, EU vil ikke give mere, og det er ukendt hvor meget Århus Havn kan bidrage med.

Hvis vi oprigtigt mener, at vi vil drive Danmarks største containerhavn her i Århus, så er det altafgørende, at infrastrukturen forbedres. Der er generelt ikke særlig stor opbakning blandt århusianerne til Marselistunnelen, fordi pengene åbenart kan bruges bedre og ikke mindst på velfærd. Betydningen for Århus at byen er et transportknudepunkt som følge af havnen kan ikke undervurderes, og alle pengene kommer på sigt indirekte tilbage til kommunen og byen igen. Der er tale om arbejdspladser, investeringer, internationalisering og god byprofilering, som alt sammen er 1,5 mia. kr. værd.

Giv kommentar