Nu gør jeg noget undtagelsesvis, som ophavsretsligt formentlig ikke er ok, men JP Århus har bragt en artikel i deres avisudgave denne søndag om, at schmidt hammer lassen architects har overvejet at forlade Århus pga. infrastrukturen. Jeg har skannet hele artiklen, fordi jeg har vurderet, at den er meget essentiel for indholdet på denne blog, så jeg har besluttet at dele den med jer.

JP Århus har, som led i en serie om de infrastrukturelle forhindringer Århus er hæmmet af, interviewet partner i shl, Bjarne Hammer, om deres syn på infrastrukturen i Århus. Han fortæller bl.a. at de for 3-4 år siden overvejede at flytte til København, og at en ny krise kunne få dem til at genoverveje deres strategiske placering.

Jeg vil lige give en kommentar med på vejen til Bjarne Hammers indledede eksempel, hvor han giver til kende over for JP Århus, at en flybillet fra Billund til Amsterdam koster 5.000 kr., hvorimod en fra Kastrup koster 500-800 kr., og at det åbenbart tager længere tid at komme til Billund end til Kastrup. Jamen for guds skyld hvorfor bruger I så ikke Kastrup? Der går tog direkte fra Århus H til Kastrup og tilmed non-stop tog. Jeres kontor ligger ydermere inden for gåafstand til Århus H. Jeres medarbejdere kan arbejde samtidig med de sidder i toget, da de ellers ville skulle køre i bil til Billund, og den økonomiske besparelse er betydelig. Bjarne Hammer, så er det altså jer der er organisatorisk dårlige til at drive jeres virksomhed, hvis I mener det udgør et problem, selvom jeg i samme sætning må sige, at I kunstnerisk er uden sidestykke i Århus og efter min mening hele Danmark.

JP Århus har også publiceret en generel artikel om de infrastrukturelle forhindringer for Århus, hvor de har snakket med forskere og virksomheder i Århus-området. Der efterlyses en klar prioritering af de infrastrukturelle projekter, så Århus kan opnå større gennemslagskraft i forhold til Christiansborg. Sjovt nok har de ikke snakket med lokal- og landspolitikere om problematikken.

En prioritering af de infrastrukturelle projekter i Østjylland er meget vigtig på lang sigt. I stedet for at planlægge motorveje i midtjylland for at aflaste den østjyske E45, så burde man landspolitisk i stedet arbejde videre med en Kattegatforbindelse, da jeg har svært ved at se hvilken trafik, man fjerner ved at anlægge motorveje i midtjylland, når væksten er i Østjylland. Samfundsøkonomisk og infrastrukturelt får vi et større udbytte af at igangsætte arbejdet med en Kattegatforbindelse så hurtigt som muligt, så vi ikke udvider i Østjylland og bygger i midtjylland, når en Kattegatforbindelse kunne aflaste E45.

Mine overordnede og personlige ønsker for infrastrukturen ved Århus er en Kattegatforbindelse, så Århus og Østjylland kan komme hurtigt ud i verden fra Kastrup, og en ny lufthavn tættere på Århus, så Århus og Østjylland kan kommere hurtigt ud i Europa.

Artikel:

Langsom transport truer århusiansk vækst af JP Århus

Giv kommentar