“Lufthavnsidé lever endnu” er overskriften på en artikel i JP Århus, men så bistå da projektet med aktiv dødshjælp for Guds skyld, og vil I være søde at lade være med at sammenligne en citylufthavn i Århus med den succesfulde citylufthavn i London? Århus har slet ikke vilkårene og omstændighederne til at replikere den succes.

Artikel:

– Lufthavnsidé lever endnu af JP Århus

2 kommentarer

Anonym på 15. september 2010  · 

En lufthavn lyder som en glimrende ide, om det så bliver en citylufthavn (og nej den skal ganske rigtigt ikke sammenlignes med den i London)på havnen eller en et andet sted i kommunen, så er det vitalt for Århus uanset andre lufthavne i Jylland. Tænk fremad eller stå stille, valget er ligetil!

Asbjørn Skødt på 15. september 2010  · 

Fuldstændig enig angående behovet for at Århus får en ny lufthavn. Det er en holdning, jeg regelmæssigt lufter se bl.a. her: http://www.arkitekturaarhus.dk/2010/07/ny-vestlig-adgangsvej-til-aarhus.html

Jeg mener dog bare, at en citylufthavn ikke er den rigtige løsning både i forhold til miljøet (støjgener og forurening i Midtbyen), tekniske forhold (Havnen mister udvidelsesmuligheder og ikke mindst kommer der begrænsninger på bygningers højde. Med en citylufthavn vil det offentliggjorte højhus i Værkmestergade aldrig blive tilladt) og manglende servicering af borgere (Kun erhvervslivet vil kunne benytte en citylufthavn fordi flyene vil være små, og der vil ikke være udvidelsesmuligheder for lufthavnen så dermed få fremtidsperspektiver). Slutteligt så vil der ikke være økonomi til en rationel drift af lufthavnen, hvilket COWIs rapport også fastslog.

En placering langs E45 ved Århus ville være optimal, hvis det kombineres med at Tirstrup og Karup lukkes, så der opnås synergier. Derefter vil en international lufthavn ved E45 og Århus nemt kunne udkonkurrere Billund.

Giv kommentar